Finančně gramotná škola
cesta k certifikátu
Co je Finančně gramotná škola?
Koncepce Finančně gramotná škola (FGŠ) je od roku 2016 realizována v rámci projektu Finanční gramotnost do škol obecně prospěšné společnosti yourchance.
- Dlouhodobý certifikační proces - škola pracuje na zvyšování kvality výuky finanční gramotnosti a za to postupně získává jednotlivé stupně certifikátů.
- Metodická pomoc škole - za pomoci lektora a metodika se škola podívá na to, jakým způsobem tuto problematiku uchopila, na čem dále stavět a o co výuku rozšířit.
- Koncepce Finančně gramotná škola dává prostor škole podívat se na problematiku finanční gramotnosti komplexním pohledem a zefektivnit její výuku.
- Certifikát škola získává na 3 roky, poté následuje tzv. recertifikace
Cílové skupiny
ZEJMÉNA UČITELÉ A VEDENÍ ŠKOL
- Zatímco některé vzdělávací projekty na trhu se zaměřují primárně na práci s dětmi, koncepce FGŠ má za hlavní cílovou skupinu učitele a vedení školy. Tuto skupinu totiž vnímáme jako trvalou hodnotu školy. Pokud se učitelé budou vzdělávat, budou finančně gramotní a budou schopni své zkušenosti předat, budou správnými mentory pro mladou generaci.
ŽÁCI ZŠ A SŠ
- Žáci základních a středních škol jsou sekundární cílovou skupinou projektu, která je "do hry" zapojována pomocí projektových dnů, soutěží či přednášek/workshopů a dalších aktivit;
- Aktivity s žáky jsou dobrým zdrojem pro PR a medializaci tématu školou pro její sociální okolí.
- Učitelé díky tomu získají nové zkušenosti se zapojováním interaktivních aktivit a odborníků z praxe do výuky.
RODIČE a OKOLÍ ŠKOLY
- Téma je dobré komunikovat i směrem k rodičům a okolí školy. K tomu mohou pomoci aktivity se žáky nebo ještě lépe společné aktivity i pro rodiče; či aktivity se zapojením odborníků z praxe do výuky.
NÁRODNÍ ÚROVEŇ
- Projekt Finanční gramotnost do škol je aktivní i na poli národním – členové expertního týmu FGDŠ jsou členy pracovní skupiny při Ministerstvu financí, která má na starosti revizi Národní strategie finančního vzdělávání.
Proč projekt děláme?
- Finanční gramotnost považujeme za důležitou součást života každého člověka.
- Tím, že se v této oblasti angažujeme, ovlivňujeme jako obecně prospěšná společnost z našeho pohledu důležité společenské téma – život a prosperita jedinců ovlivňuje prosperitu celé společnosti.
- Rozhodli jsme se zaměřit na prevenci, proto pomáháme zejména základním a středním školám a mladé generaci.
- I když existuje plošná pomoc, ve většině případů je pro školu mnohem přínosnější individuální přístup.
Na základních a středních školách je už několik let povinná výuka finanční gramotnosti – je zanesena do jednotlivých RVP.
V rámci svého Školního vzdělávacího programu (ŠVP) k tomu školy přistupují různě. Někdo svědomitě, někdo se na tuto problematiku nesoustředí a zadání RVP naplňuje ve stylu tzv. "Potěmkinových vesnic". Proto jsme se rozhodli pomoci jednotlivým školám tuto problematiku kvalitně uchopit - od ŠVP až do výukových nástrojů.
Zároveň díky tomuto projektu shromažďujeme z různých typů škol příklady dobré praxe, které můžeme přenášet dál.
Sjednejte si úvodní schůzku
Na úvodní schůzce (s vedením školy) Vás náš lektor seznámí s celým procesem certifikace a s různými výukovými nástroji, které při něm můžete využít.
Spolu s lektorem prodiskutujete, jak se na Vaší škole vyučuje finanční gramotnost, jaké cítíte mezery a slabší místa a s jakými otázkami potřebujete pomoci.
Mapa certifikovaných škol
Základní kritéria certifikátů
BRONZOVÝ certifikát

Na bronzový certifikát stačí splnit 2 základní kritéria:
- učitelé absolvují metodický workshop
- škola zpracuje svou metodiku (plán výuky) "Jak rozvíjíme finanční gramotnost v naší škole" (metodiku schvaluje odborný garant projektu, součástí procesu je i případná úprava problematiky v ŠVP)
STŘÍBRNÝ certifikát

Pro získání stříbrného certifikátu musí škola z hlediska rozvoje finanční gramotnosti přidat do své vzdělávací praxe interaktivní aktivity s žáky a také začít toto téma komunikovat vůči svému okolí.
Celkově tedy škola musí splnit tato kritéria:
1 na úrovni školy:
- Příklad dobré praxe – škola podrobně popíše svůj příklad dobré praxe a udělí souhlas k jeho šíření na další školy. Příklad může popsat slovně nebo k němu natočit audio-vizuální materiál. I do této aktivity lze zapojit žáky.
2 na úrovni učitelů
- Finanční vzdělávání učitelů (DVPP) – zatímco u bronzového certifikátu jde o to seznámit učitele s různými výukovými nástroji a metodami finančního vzdělávání, u stříbrné úrovně jde o rozvoj učitelů z hlediska vzdělávacího obsahu. Na stříbro potřebuje škola mít minimálně 1 učitele, který zná do hloubky obsah finanční gramotnosti podle Standardu – prokazuje se např. certifikátem z kurzu (min. 16 hodin studia), zkouškou apod.
- Konzultace a přímá podpora učitelů – přímá metodická pomoc učitelům, ať už při přípravě výuky, nebo při její realizaci. Učitelé společně s lektorem zrealizují alespoň 2 konzultace, spolupráce, návštěvy ve výuce nebo praktické workshopy
3 na úrovni žáků – realizace aspoň 1 z těchto aktivit:
- Projektový den na téma FG pro žáky – díky této aktivitě se téma dostane od učitelů i k žákům a jejich rodičům. Škola ho může zrealizovat sama nebo si najmout externího partnera z praxe (pro získání další úrovně certifikátu pak předá pouze výstupy - ideálně audio-vizuální). Škola splní tento bod automaticky při realizaci projektového dne "Rozpočti si to!"
nebo
- Aktivita s odborníky z praxe – žáci by měli mít možnost potkat se s odborníky z praxe, a to buď ve škole (přednáška / workshop / beseda…), nebo u zaměstnavatelů (exkurze…). Aspoň 1 takovou aktivitou musí projít během studia většina žáků školy (min. 70 %). Škola by k tomu měla mít vypracovaný konkrétní plán, jak odborníky z praxe do výuky zapojuje.
4 na úrovni okolí školy
škola komunikuje svoje aktivity na podporu FG na webu školy, popř. i dalšími cestami
ZLATÝ certifikát

Pro získání 3. úrovně musí škola splnit všechny body předchozích úrovní a dále je rozvíjet. Tam, kde měla možnost na stříbrné úrovni zrealizovat jenom jednu ze dvou aktivit, tam na zlaté úrovni musí splnit obě aktivity. Navíc musí přidat další a stane se tak lokálním leaderem.
Pro zisk zlatého certifikátu je tedy zapotřebí zrealizovat tyto aktivity:
1 na úrovni školy
- Metodika (plán výuky) – aktualizace a další rozpracování
- Video-reportáž "Jak rozvíjíme FG na naší škole" – škola může takto komunikovat příklad dobré praxe nebo aktivitu s žáky (projektový den, workshop, prezentaci pro mladší spolužáky). Reportáž mohou natočit i sami žáci a také ji přihlásit jako bonusový úkol do soutěže Rozpočti si to! (viz níže)
2 na úrovni učitelů
- Finanční vzdělávání učitelů (DVPP) – na zlato potřebuje mít škola minimálně 3 učitele, kteří znají do hloubky obsah finanční gramotnosti podle Standardu – prokazuje se např. certifikátem z kurzu (min. 16 hodin studia), zkouškou apod.
- Konzultace a přímá metodická podpora učitelů – podpora učitelů jde na cestě ke zlatému certifikátu více do hloubky, učitelé mohou využít další konzultace (min. 2) a na výstupu zrealizují učitelé za pomoci lektora alespoň 2 nové aktivity pro žáky (např. také projektový den, který si škola bude dále realizovat sama)
3 na úrovni žáků
- Projektový den pro žáky na téma FG
- Aktivita se zapojením odborníků z praxe – 90 % žáků má možnost absolvovat alespoň 2x za studium přednášku (workshop apod.) s odborníkem z praxe nebo exkurzi týkající se FG
- Soutěž "Rozpočti si to!" – alespoň 1 školní tým (v každé kategorii, která škole náleží) dokončí základní část soutěže. Soutěž je opět aktivita zaměřená přímo na žáky, pomáhá tedy ke komunikaci a dalšímu rozvoji tohoto tématu ve škole; lze nahradit účastí v jiné celostátní nebo regionální soutěži podobného rozsahu.
4 na úrovni okolí školy
- škola komunikuje svoje aktivity na podporu FG všemi možnými cestami
- škola zrealizuje nápad, jak zapojit do rozvoje FG i rodiče
- škola spolupracuje při rozvoji FG s jinými školami a dalšími partnery
DIAMANTOVÝ certifikát

Diamantová úroveň je určena excelentním školám v oblasti finančního vzdělávání. Taková škola se stane tzv. "národním lídrem" či "centrem kolegiální podpory". Sama vede další školy a učitele a předává jim své zkušenosti.
- Škola má propracovaný systém finančního vzdělávání a umí ho propojovat s dalšími oblastmi. Pořádá akce s tematikou financí a rozvoje podnikavosti i pro jiné školy nebo pro veřejnost apod. Žáci učí jiné žáky (z nižších ročníků / jiných škol apod.), popř. i další cílové skupiny (např. senioři). Učitelé pomáhají v rozvoji učitelů z jiných škol a budoucích učitelů.
- Škola zrealizuje alespoň 3 aktivity, do které budou zapojeni učitelé a/nebo žáci z jiných škol a/nebo okolí školy (komunita, senioři apod.).
