Finančně gramotná škola

cesta k certifikátu


Co je Finančně gramotná škola?

Koncepce Finančně gramotná škola (FGŠ) je od roku 2016 realizována v rámci projektu Finanční gramotnost do škol obecně prospěšné společnosti yourchance.

  • Dlouhodobý certifikační proces - škola pracuje na zvyšování kvality výuky finanční gramotnosti a za to postupně získává jednotlivé stupně certifikátů.
  • Metodická pomoc škole - za pomoci lektora a metodika se škola podívá na to, jakým způsobem tuto problematiku uchopila, na čem dále stavět a o co výuku rozšířit.
  • Koncepce Finančně gramotná škola dává prostor škole podívat se na problematiku finanční gramotnosti komplexním pohledem a zefektivnit její výuku.
  • Certifikát škola získává na 3 roky, poté následuje tzv. recertifikace


Cílové skupiny

ZEJMÉNA UČITELÉ A VEDENÍ ŠKOL

  • Zatímco některé vzdělávací projekty na trhu se zaměřují primárně na práci s dětmi, koncepce FGŠ má za hlavní cílovou skupinu učitele a vedení školy. Tuto skupinu totiž vnímáme jako trvalou hodnotu školy. Pokud se učitelé budou vzdělávat, budou finančně gramotní a budou schopni své zkušenosti předat, budou správnými mentory pro mladou generaci.

ŽÁCI ZŠ A SŠ

  • Žáci základních a středních škol jsou sekundární cílovou skupinou projektu, která je "do hry" zapojována pomocí projektových dnů, soutěží či přednášek/workshopů a dalších aktivit;
  • Aktivity s žáky jsou dobrým zdrojem pro PR a medializaci tématu školou pro její sociální okolí.
  • Učitelé díky tomu získají nové zkušenosti se zapojováním interaktivních aktivit a odborníků z praxe do výuky.

RODIČE a OKOLÍ ŠKOLY

  • Téma je dobré komunikovat i směrem k rodičům a okolí školy. K tomu mohou pomoci aktivity se žáky nebo ještě lépe společné aktivity i pro rodiče; či aktivity se zapojením odborníků z praxe do výuky.

NÁRODNÍ ÚROVEŇ

  • Projekt Finanční gramotnost do škol je aktivní i na poli národním – členové expertního týmu FGDŠ jsou členy pracovní skupiny při Ministerstvu financí, která má na starosti revizi Národní strategie finančního vzdělávání.

Proč projekt děláme?

  • Finanční gramotnost považujeme za důležitou součást života každého člověka.
  • Tím, že se v této oblasti angažujeme, ovlivňujeme jako obecně prospěšná společnost z našeho pohledu důležité společenské téma – život a prosperita jedinců ovlivňuje prosperitu celé společnosti.
  • Rozhodli jsme se zaměřit na prevenci, proto pomáháme zejména základním a středním školám a mladé generaci.
  • I když existuje plošná pomoc, ve většině případů je pro školu mnohem přínosnější individuální přístup.

Na základních a středních školách je už několik let povinná výuka finanční gramotnosti – je zanesena do jednotlivých RVP.

V rámci svého Školního vzdělávacího programu (ŠVP) k tomu školy přistupují různě. Někdo svědomitě, někdo se na tuto problematiku nesoustředí a zadání RVP naplňuje ve stylu tzv. "Potěmkinových vesnic". Proto jsme se rozhodli pomoci jednotlivým školám tuto problematiku kvalitně uchopit - od ŠVP až do výukových nástrojů.

Zároveň díky tomuto projektu shromažďujeme z různých typů škol příklady dobré praxe, které můžeme přenášet dál.


Sjednejte si úvodní schůzku

Na úvodní schůzce (s vedením školy) Vás náš lektor seznámí s celým procesem certifikace a s různými výukovými nástroji, které při něm můžete využít.

Spolu s lektorem prodiskutujete, jak se na Vaší škole vyučuje finanční gramotnost, jaké cítíte mezery a slabší místa a s jakými otázkami potřebujete pomoci. 

Mapa certifikovaných škol


Základní kritéria certifikátů


BRONZOVÝ certifikát

Na bronzový certifikát stačí splnit 2 základní kritéria:

  • učitelé absolvují metodický workshop
  • škola zpracuje svou metodiku (plán výuky) "Jak rozvíjíme finanční gramotnost v naší škole" (metodiku schvaluje odborný garant projektu, součástí procesu je i případná úprava problematiky v ŠVP)

STŘÍBRNÝ certifikát


Pro získání stříbrného certifikátu musí škola z hlediska rozvoje finanční gramotnosti přidat do své vzdělávací praxe interaktivní aktivity s žáky a také začít toto téma komunikovat vůči svému okolí. 



Celkově tedy škola musí splnit tato kritéria:

1 na úrovni školy:

  • Příklad dobré praxe – škola podrobně popíše svůj příklad dobré praxe a udělí souhlas k jeho šíření na další školy. Příklad může popsat slovně nebo k němu natočit audio-vizuální materiál. I do této aktivity lze zapojit žáky.

2 na úrovni učitelů

  • Finanční vzdělávání učitelů (DVPP) – zatímco u bronzového certifikátu jde o to seznámit učitele s různými výukovými nástroji a metodami finančního vzdělávání, u stříbrné úrovně jde o rozvoj učitelů z hlediska vzdělávacího obsahu. Na stříbro potřebuje škola mít minimálně 1 učitele, který zná do hloubky obsah finanční gramotnosti podle Standardu – prokazuje se např. certifikátem z kurzu (min. 16 hodin studia), zkouškou apod.
  • Konzultace a přímá podpora učitelů – přímá metodická pomoc učitelům, ať už při přípravě výuky, nebo při její realizaci. Učitelé společně s lektorem zrealizují alespoň 2 konzultace, spolupráce, návštěvy ve výuce nebo praktické workshopy

3 na úrovni žáků – realizace aspoň 1 z těchto aktivit:

  • Projektový den na téma FG pro žáky – díky této aktivitě se téma dostane od učitelů i k žákům a jejich rodičům. Škola ho může zrealizovat sama nebo si najmout externího partnera z praxe (pro získání další úrovně certifikátu pak předá pouze výstupy - ideálně audio-vizuální). Škola splní tento bod automaticky při realizaci projektového dne "Rozpočti si to!"

nebo

  • Aktivita s odborníky z praxe – žáci by měli mít možnost potkat se s odborníky z praxe, a to buď ve škole (přednáška / workshop / beseda…), nebo u zaměstnavatelů (exkurze…). Aspoň 1 takovou aktivitou musí projít během studia většina žáků školy (min. 70 %). Škola by k tomu měla mít vypracovaný konkrétní plán, jak odborníky z praxe do výuky zapojuje.

4 na úrovni okolí školy

škola komunikuje svoje aktivity na podporu FG na webu školy, popř. i dalšími cestami


ZLATÝ certifikát


Pro získání 3. úrovně musí škola splnit všechny body předchozích úrovní a dále je rozvíjet. Tam, kde měla možnost na stříbrné úrovni zrealizovat jenom jednu ze dvou aktivit, tam na zlaté úrovni musí splnit obě aktivity. Navíc musí přidat další a stane se tak lokálním leaderem.


Pro zisk zlatého certifikátu je tedy zapotřebí zrealizovat tyto aktivity:

1 na úrovni školy

  • Metodika (plán výuky) – aktualizace a další rozpracování
  • Video-reportáž "Jak rozvíjíme FG na naší škole" – škola může takto komunikovat příklad dobré praxe nebo aktivitu s žáky (projektový den, workshop, prezentaci pro mladší spolužáky). Reportáž mohou natočit i sami žáci a také ji přihlásit jako bonusový úkol do soutěže Rozpočti si to! (viz níže)

2 na úrovni učitelů

  • Finanční vzdělávání učitelů (DVPP) – na zlato potřebuje mít škola minimálně 3 učitele, kteří znají do hloubky obsah finanční gramotnosti podle Standardu – prokazuje se např. certifikátem z kurzu (min. 16 hodin studia), zkouškou apod.
  • Konzultace a přímá metodická podpora učitelů – podpora učitelů jde na cestě ke zlatému certifikátu více do hloubky, učitelé mohou využít další konzultace (min. 2) a na výstupu zrealizují učitelé za pomoci lektora alespoň 2 nové aktivity pro žáky (např. také projektový den, který si škola bude dále realizovat sama)

3 na úrovni žáků

  • Projektový den pro žáky na téma FG
  • Aktivita se zapojením odborníků z praxe 90 % žáků má možnost absolvovat alespoň 2x za studium přednášku (workshop apod.) s odborníkem z praxe nebo exkurzi týkající se FG
  • Soutěž "Rozpočti si to!" – alespoň 1 školní tým (v každé kategorii, která škole náleží) dokončí základní část soutěže. Soutěž je opět aktivita zaměřená přímo na žáky, pomáhá tedy ke komunikaci a dalšímu rozvoji tohoto tématu ve škole; lze nahradit účastí v jiné celostátní nebo regionální soutěži podobného rozsahu.

4 na úrovni okolí školy

  • škola komunikuje svoje aktivity na podporu FG všemi možnými cestami
  • škola zrealizuje nápad, jak zapojit do rozvoje FG i rodiče
  • škola spolupracuje při rozvoji FG s jinými školami a dalšími partnery

DIAMANTOVÝ certifikát


Diamantová úroveň je určena excelentním školám v oblasti finančního vzdělávání. Taková škola se stane tzv. "národním lídrem" či "centrem kolegiální podpory". Sama vede další školy a učitele a předává jim své zkušenosti.


  • Škola má propracovaný systém finančního vzdělávání a umí ho propojovat s dalšími oblastmi. Pořádá akce s tematikou financí a rozvoje podnikavosti i pro jiné školy nebo pro veřejnost apod. Žáci učí jiné žáky (z nižších ročníků / jiných škol apod.), popř. i další cílové skupiny (např. senioři). Učitelé pomáhají v rozvoji učitelů z jiných škol a budoucích učitelů.
  • Škola zrealizuje alespoň 3 aktivity, do které budou zapojeni učitelé a/nebo žáci z jiných škol a/nebo okolí školy (komunita, senioři apod.).